• وبلاگ : پيام وصال . وبلاگ بخش قرآني
  • يادداشت : سؤال بيار ، پاسخ ببر
  • نظرات : 1 خصوصي ، 8 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + سياوش 

    با تشكر از جواب شما ولي استاد گرامي جواب شما به هيچ شكلي

    قانع كننده نيست خداوند عالم همانطور كه خودتان هم تكرار كرده ايد

    خيلي واضح روشن و سليس اعلام ميكند و احتياجي به تفسيرندارد

    ميفرمايد دين اسلام براي اعراب و اطراف مكه نازل شده است

    از اين روشنتر هم ميشود ؟ چرا ما بايد كلام روشن خدا را بشكنيم

    و نقض كنيم. ميفرمايد براي هر قوم نميفرمايد براي هر كس

    رسول بزبان همان قوم ميفرستيم مگر حضرت رسول فارسي ميدانست كه براي قوم فارس آمده باشد.

    ببينيد استاد ميتوانيم بگوييم ما ايراني ها از دين اعراب كه اسلام بود

    خوشمان آمد چون برتري هاي زيادي نسبت به دين خودمان داشت و

    اين ما بوديم كه دين يك قوم ديگر را بهتر تشخيص داديم و انتخاب

    كرديم و هيچ عيبي هم ندارد ولي اين كه آيه هاي روشن قرآن را رد

    كنيم و يا غلط تفسير كنيم خدا را خوش نخواهد آمد

    پاسخ

    به نام خدا و با سلام به شما دوست همراه و مشتاقم سياوش جان - براي جواب دوباره به پرسش شما نگاهي به تفسير اين آيه (شوري 7) در تفسير الميزان نگاشته علامه طباطبائي انداختم و در آنجا به اين اشكال پاسخ گفته بود . كه آن را برايت در اينجا مي آورم ( گر چه كمي حوصله مي خواهد ) : <<" و كذلك اوحينا اليك قرآنا عربيا لتنذر ام القري و من حولها " كلمه "كذلك" اشاره به وحيي است كه از سياق آيات قبل فهميده مي شود . و "ام القري" مكه مكرمه است . و مراد از انذار مكه ، انذار اهل مكه است . و مراد از "من حولها " ساير نقاط جزيره العرب است ، يعني آنهايي كه در خارج مكه زندگي مي كنند . مؤيد اين معنا كلمه "عربيا" است، چون مي فرمايد : بدين بدين جهت قرآن را عربي نازل كرديم كه عربي زبانهارا انذار كني . در اينجا اين سؤال پيش مي آيد كه اگر غرض از نازل كردن قرآن فقط انذار عرب زبانها باشد با جهاني بودن قرآن نمي سازد . جوابش اين است كه دعوت پيامبر اسلام در جهاني شدنش تدريجي و مرحله به مرحله بوده ، در مرحله اول به حكم آيه شريفه " و انذر عشيرتك الاقربين " مامور بود تنها فاميل خود را دعوت كند ، و در مرحله دوم به حكم آيه شريفه " قرآنا عربيا لقوم يعلمون " مامور شده آن را به عموم عرب ابلاغ كند ، و در مرحله سوم به حكم آيه شريفه " و اوحي الي هذا القرآن لانذركم به و من بلغ " مامور شده آن را به عموم مردم برساند . يكي از ادله اي كه مي رساند كه چنين مراتبي در دعوت در دعوت اسلام ، آيه شريفه " قل ما اسئلكم عليه من اجر -تاجمله- ان هو الا ذكر للعالمين " است ، چون آن طوري كه از سياق سوره بر مي آيد خطاب در آن به كفار قريش است (دقت) مي فرمايد : اين قرآن هدايت و تذكر براي تمام عالميان است و اختصاص به يك قوم و دو قوم ندارد ، و چون كتابي است همگاني ديگر معنا ندارد كه رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) از عرب مطالبه اجر و پاداش كند . علاوه بر اين در اين معنا هيچ حرفي نيست كه دعوت به اسلام شامل اهل كتاب و مخصوصا يهود و نصاري نيز مي شود ، ( چون در قرآن بارها به اهل كتاب خطابه ها كرده و ايشان را به پذيرفتن دين دعوت فرموده ) . و نيز مسلم تاريخي است كه مردمي از غير عرب اسلام را پذيرفته اند ، مانند سلمان فارسي ، بلال هبشي و صهيب رومي . بعضي از مفسرين گفته اند : مراد از جمله " من حولها " ساير اقوام بشريت غير عرب است ، و مؤيد اين احتمال آن است كه از مكه مكرمه تعبير فرموده به "ام القري" يعني مركز تمامي شهر هاي دنيا و گرنه مي فرمود : مكه . ...>> اميد وارم پاسخ را دريافته باشيد . به اميد پيروزي و بهروزي شما